Förberedelser, 2 dagar kvar & 180% längtan!

Hej på er,
Hoppas ni haft en bra dag :)
 
Ännu ett inlägg är här, såhär 2 dagar innan Alfons flyttar hem. Jag har bäddat hans säng med nytvättade filtar som väntar på invigning och fått hem hans foder, något som gör att allting börjar kännas väldigt verkligt och att det faktiskt är nära nu. Jag fick också ett mail från uppfödaren, och han har idag varit hos veterinären med 2 av sina syskon för vaccin och kontroll. Allt hade gått bra, och han hade tryggt och fint åkt i hundbur fram och tillbaka. Hon sa också att det var bra om vi hade någon nalle vilken skulle vara en bra tröst och en kompis att sova med nu när han ska vara utan sina syskon. Detta får ju mig att ännu mer fundera på vilken process det är egentligen, och hur grymt det faktiskt känns att ta dom ifrån varandra. Men det är naturligt och så det fungerar, det vet ju alla, men ändå känns det tufft och sorligt när man tänker på det. Alfons ska få min nalle från när jag var liten och därutöver kommer jag att sova på madrass med honom på golvet om det behövs, allt för att han ska finna trygghet och få den tröst och närhet han behöver. Den oändliga kärlek jag redan känner för honom kommer växa sig så fruktansvärt stark att jag kommer göra allt i min makt för att han ska ha det bra!

En styck hundsäng, en styck snutte och en styck leksak.
Nallen fattas men den får jag hem imorgon, den är hos Alfons morfar på vinden och vilar upp sig inför allt tuggande den ska bli utsatt för ;)
Snutten har ju också en historia - Två av mina bästa vänner, även kallade "mostrar" till Alfons har en familjehund som alltid bär runder och leker/gosar med sin snutte när han är glad. Så det var inte tal om något annat än att snutte - det fick jag ju bara förstå att Alfons skulle ha ;) .. och visst är det gulligt! Får dock se hur länge han kommer ligga i sin säng, det kan ju hända att det blir total bojkott pg a värmen, det lär jag märka och då får filten en ny plats!

Vad har vi valt för foder, var kommer det ifrån och hur gick det till?
För 3 dagar sedan beställde jag foder till Alfons via Hemfoder.se för första gången. En av anledningar till att jag valde hemfoder var att de hade fri hemkörning vid beställning över 500:- , ett ganska enkelt val då det är skönt att slippa hantera 18 kg 3 gånger extra, från postombud till hall. Idag fick jag leveransen och jag vill ju lova att det var en positiv överraskning med denna snabba och smidiga frakt. Här ute på landet hade jag räknat med ett par veckor extra innan posten hade hittat ut, men det gick ju bra trots allt ;D
 
Vi har för tillfälet valt Acana Puppy Large Breed då vi fått många och väl valda tips om både detta och Orijen. Ett sista beslut tog jag efter kontakt med Kaisers (Alfons bror) matte som även hon tipsade om detta..  
Såhär står det om fodret:
"Den känsliga tillväxtperioden för valpar av stora raser  kräver en kost som är rik på proteiner för att stödja och utveckla muskler, men ändå begränsad i kolhydrater för att hantera vikten. Det är därför Acana Puppy Large Breed är laddad med proteinrik kyckling och hela ägg från lokala gårdar, viltfångad flundra från Vancouver Island. Allt levereras färskt varje dag för oöverträffad näring och smak. Istället för högt glykemiskt spannmål som ris, vete och majs innehåller Acana istället färsk solmogen frukt och grönsaker från Okanagan Valley. Framställd av Kanadas bästa och färskaste ingredienser i vår prisbelönta fabrik är Acana garanterat att hålla valpen frisk, glad och stark.

Ingredienser: Kycklingmjöl, ångkokt havre, benfri kyckling, hel potatis, ärtor, hela ägg, benfri flundra, kycklingfett, soltorkad alfalfa, kycklinglever, sill olja, ärtfibrer, hela äpplen, hela päron, sötpotatis, pumpa, butternutpumpa, palsternacka, morötter, spenat, tranbär, blåbär, kelp, cikoriarot, enbär, angelikarot, ringblomma, sötfänkål, pepparmyntsblad, lavendel."

   
18 kg Alfonsmat
Även Arken Zoo tipsade om Acana och säljaren där sa också att foder av den här kvalitén gör att man inte nödvändigtvis behöver ge ägg för pälsen osv, som man kanske vill göra annars, då detta foder innehåller vitaminer och mineraler som täcker för detta! Det ska bli roligt och se om Alfons ger samma betyg på maten som alla andra, det är ju trots allt det viktiga och jag återkommer i den frågan ;D Jag kommer också att blanda detta foder med färskfoder och det i detalj behöver jag ju närmast inte gå in på, det räcker att det luktar . . . ;)

 

Jag har redan fått härlig respons på bloggen vilket känns superkul, tack för det! Även önskemål om många lurviga bilder på junior har jag fått, och det lovar jag, det blir ingen bristvara här :)

Ha en härlig kväll önskar jag och Alfons, här 7 veckor gammal!

 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

tibetanskalfonsmastiff.blogg.se

En blogg om en ny tid i livet. Efter flera år av längtan ska drömmen bli sann. Vår efterlängtade Alfons, en tibetansk vacker mastiff, ska äntligen få flytta hem till oss på landet. I bloggen kommer jag beskriva allt från början; mentalitet, fakta om rasen, utveckling och Alfons uppväxt. Självklart kommer du, genom mycket bilder, ges inblick i hur han växer och det liv vi lever tillsammans. Vi ses!

RSS 2.0