Bättre och bättre :)

Go´förmiddag såhär en fettisdag!
Äter ni semlor? Själv föredrar jag semla utan semla (brödet med florsocker, utan  grädde och mandelmassa)..
Jag har inte växt upp än, det måste vara därför ;D
 
Dagarna bara rusar iväg och idag är det Alfons 3e dag här hemma. De två första nätterna var han ganska orolig från 04 och framåt, förmodligen ledsen och letade efter sin mamma och sina syskon. Helt naturligt, men det gör så ont i hjärtat. Nu i natt har det faktiskt gått betydligt bättre och jag har bara kunna prata lugnt med honom, sen har han lagt sig till ro och somnat igen. Vi är ute ca 3 ggr per natt och luftar oss, vilket verkar vara helt lagom. Det är ju också så att denna lille man snarkar som aldrig förr så han sover väldigt gott ;) Han har fått ett gosedjur som vi döpt till Åberg, och Åberg brukar få sig en rejäl törn varje kväll och morgon innan Alfons lägger huvudet på honom och somnar om ;)
 
Just nu går dagarna med att mysa, busa och vara ute. Vi börjar lära känna varandra mer och mer, det märks både på Alfons och vi känner det. Rutiner och vilja börjar träda fram allt mer och vi måste visa, vänligt men bestämt, vad som är okej och inte okej. Mycket beröm och mycket uppmuntran ger vi honom, och vem som helst hade kunnat se vad jag menar, när jag säger att han blir så mallig och stolt, tittar på en och vickar extra på baken när han springer emot en ;) Vi tränar varje dag på att han ska lyssna mer och mer till Alfons, komma när vi kallar på honom och gå i koppel. För varje stund märker man att han faktiskt vill och är mottaglig att lära sig, för det är framsteg hela tiden :)
 
Sen ska jag också säga att han testar, han testar mycket och väl vem som är mest envis av oss gällande vad som är okej och inte okej. Här kommer viljan in, och Alfons har en stark sådan, TM över lag vet vad dom vill. Men det vet jag också, när det gäller sånt som måste fungera sen, till exempel att bita i leksaker snarare än i skor, kläder och inredning ;)
Det som är så häftigt och se är att han förstår och vet när det är fel men måste ändå testa, exempelvis när han står i hallen och biter på skohyllan samtidigt som han tittar på mig med blicken - "Matte, ska du inte säga till mig?" och sen när han får leksaken istället är det som bortblåst. Det kan också vara så att jag bestämt säger "Sluta" och då vet han vad det innebär, och än så länge funkar det ibland :)

Innan vi hämtade Alfons, så gick jag och Andreas igenom vad vi ville ha för regler här hemma. Vi var väldigt överens om både regler, och att vi inte ska skälla på honom. Snarare bestämt markera och visa i vanlig samtalston, och istället uppmuntra när han är duktig och gör något bra, mycket kärlek och beröm blir till en mallig och glad liten Alfons. Vi var också eniga i att vi skulle ha samma ord som t ex "Bra", "Duktig", "Varsågod", "Sluta" och så vidare - allt för att han inte ska bli förvirrad, och för att vi ska vara konsekventa.
 
Detta inlägg hade kunnat bli betydligt längre, men jag väljer att stanna här, i alla fall för denna omgång. Inte helt omöjligt att det dyker upp mer under dagen ;)
 
Ha en härlig tisdag kära läsare, med eller utan semla! :D
Kram från mig och Alfons!
 
 
 
 
Johan Håkansson
2015-02-18 @ 09:42:19

Hej!

Vilken fantastisk blogg du har. Jättekul läsning. Alfons är ju helt underbar. Hoppas att han och Kaiser snart får leka lite:-) Kram Johan

Svar: Hej Johan! Tusen tack för din fina kommentar, va kul att bloggen är till glädje och intresse :-) Absolut, det ska bli så himla roligt och se dom, längtar till dess! Kaiser är också helt fantastisk, en riktig liten charmknutte det också!
Vi ses! Ha det gott och hälsa Mia, Kram Emelie
Emelie




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

tibetanskalfonsmastiff.blogg.se

En blogg om en ny tid i livet. Efter flera år av längtan ska drömmen bli sann. Vår efterlängtade Alfons, en tibetansk vacker mastiff, ska äntligen få flytta hem till oss på landet. I bloggen kommer jag beskriva allt från början; mentalitet, fakta om rasen, utveckling och Alfons uppväxt. Självklart kommer du, genom mycket bilder, ges inblick i hur han växer och det liv vi lever tillsammans. Vi ses!

RSS 2.0