Alfons är numera kung i huset <3

Go´kväll kära läsare, hoppas ni har haft en bra dag!!
Så kul att allt fler börjar hitta hit. Har fått fler härliga kommentarer och mysig respons på bloggen, det gör mig jätteglad och det gör det extra roligt att skriva. 
 
I skrivande stund har jag en liten 10 veckors man som ligger och skäller i valpdrömmen, och viftar med tassarna på golvet.. Undrar om han jagar sina syskon? ;D Jag har nog sällan suttit så still och bara beundrat något så som jag gör med min Alfons. Andreas har fått konkurrens, jag erkänner det.. Jag är kär i Alfons ;)
Igår när jag var ute med honom var det som att jag levde i en dröm, jag stod på gräsmattan med kopplet i handen, en glad hund som ville leka, och som jagade mig och en pinne större än honom själv, och tänkte "JAG, MED KOPPEL, med.. ehm... VÅR HUND, på VÅR gräsmatta, i VÅRT hem, i MITT liv..." haha.. det tog ett tag och sen skrattade jag åt mig själv och bara fick inse att det fortfarande är så svårt att förstå <3
 
Något som är väldigt fantastiskt att se - det är det "band" som skapats bara på 4 dagar, det verkar vara fullkomligen ömsesidigt. Alfons har tytt sig väldig mycket till oss på denna korta tid, och han blev alldeles till sig igår när Andreas kom hem, viftandes på sin lilla svans och ville visa sin kärlek med massa blöta pussar och lek ;) Det gick rakt in i hjärtat och själen, för någonstans kände jag en bekräftelse på Alfons trygghet. Jag vet inte om det är det, men ofta ska man ju lita på magkänslan och det gör jag faktiskt här! 
 
Alfons blir också mycket mer "mammig", "pappig" och gosig för varje stund, och vill såklart ha full koll på var vi är.
Ett roligt exempel på det var också igår; 
Alfons och jag är hemma själv på dagarna, och jag skulle gå i duschen. När jag hade funderat ett tag på hur jag bäst skulle lösa det (jag skulle tvätta håret och det tar ju längre tid med denna hästman) ;)
Jag kom fram till att vår dagliga utelek-runda fick göras innan så att lillkillen blev trött, och i vanlig ordning sätter sig Alfons på baken när han är trött, lägger sig och tittar, förmodligen tänkandes; "undra om hon har roligt med pinnen". Efter en stund gick vi iallafall in, och när Alfons la sig, enligt rutin, i vad han utsett till SIN hall, så sprang jag in i duschen. Värt att nämna är att jag har ALDRIG duschat så snabbt i hela mitt liv, vare sig innan tonårstiden eller efter ! - och när jag kommer ut ur duschen hör jag hur Alfons gnyr undrandes var jag är. Då går jag ut i köket och där står han, och precis när jag visat mig och sagt "jag är här hjärtat" så går han ut och lägger sig i hallen igen på exakt samma plats, precis som att "ok tack jag har sett dig, nu somnar jag om" haha... det får mig till att le med heeeeela mig, det känns så jäkla (rent ut sagt) mysigt och kärleken växer så det knakar!!
 
Jag ska beskriva mer faktamässigt om rasen i veckan, men i alla fall så beskrivs TM vara en lättlärd hund, när han/hon själv vill, HAHA!! ;-D Jag har ju då varit tvungen och testa om detta stämmer, kan dom verkligen tröttna på en och strunta mest i vilket även om jag har godis i handen? - Svaret på den frågan är JA!!! haha.. jag har inte känt mig så tråkig på länge, som när Alfons gick och la sig med huvudet mellan tassarna tittandes på godisbiten. Då hade vi övat på sitt lite väl länge... Men lättlärd eller ej? Svaret på den frågan är också JA, för det tog inte mer än några gångers övning under en dag, sen kunde Alfons sitta. I och för sig älskar han sedan innan att sitta på baken och bara titta, men på kommando gör han det med eller utan vetskap om godis vilket jag värderar högt. Det är ju trots allt viktigt att hunden kan lyda utan godis också, det ska iallafall enligt mig bara vara en bonus :)
 
För er som tyckte om semla, och åt en igår, det gjorde jag också! Andreas kom hem med varsin, och faktiskt, den va god.. Allt kan ju ändra sig, och jag kan möjligtvis ha växt upp.. ;) ingen som vet, men herr Alfons, där hade vi en som gillade grädde!! herregud, ett litet smakprov fick räcka för jag vill va snäll mot hans mage, men återigen, han satte sig på baken och tittade - "snåljåp matte!!!!" ;D
 
Nu ska denne svensken natta mig och Alfons, vi får sova själva för Husse jobbar natt. Kan inte låta bli och tänka på när Alfons blir vuxen, Oj vad han ska vakta både mig, hus och katter.. det tackar vi för, så som jag kan jaga upp mig för minsta lilla läte här ute! ;)
 
God natt, önskar er en fortsatt härlig vecka, som faktiskt lider mot FREDAG och helg!!
Kram E

SÅHÄR GOTT VAR DET MED SEMLA, FÖRSTÅR NI HUR SNÅL MATTE VAR EGENTLIGEN?? ;)
Lovisa
2015-02-23 @ 11:28:47

fint du skriver... jag satt också och bara tittade på Siri när hon var liten och andades. Valptiden är speciell, speciellt valptänderna;-)

Svar: tack kära Lovisa, kul!Visst är det underbart... valptänderna är en diskussion för sig ;) hehe !
Emelie




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

tibetanskalfonsmastiff.blogg.se

En blogg om en ny tid i livet. Efter flera år av längtan ska drömmen bli sann. Vår efterlängtade Alfons, en tibetansk vacker mastiff, ska äntligen få flytta hem till oss på landet. I bloggen kommer jag beskriva allt från början; mentalitet, fakta om rasen, utveckling och Alfons uppväxt. Självklart kommer du, genom mycket bilder, ges inblick i hur han växer och det liv vi lever tillsammans. Vi ses!

RSS 2.0